Pád koželuha. Jakou budoucnost má výroba kůže v Česku?

Pád koželuha. Jakou budoucnost má výroba kůže v Česku?

Před sto lety si lidé oděvy bez kůže (či kožešiny) mnohdy nedokázali představit. V posledních třech dekádách však zažívá kožedělný průmysl krušné časy. Jakým vývojem prošlo české koželužství a jemu příbuzné obory od 90. let do současnosti? A je pravdou, že skutečné milovníky kůže dnes najdeme už jen převážně mezi „pamětníky“ z minulého tisíciletí?

Z módních přehlídek k boji o přežití

V předchozím díle o historii kožených výrobků jsme se zastavili na prahu 90. let 20. století. S pádem minulého režimu totiž započal i úpadek tohoto tradičního řemesla.

Předzvěstí pozdějšího negativního vývoje byl krach vyhlášených velkopodniků, jakými byly například Kara (výroba kožešin) nebo Kozak (výroba kožené galanterie).

Zmiňované značky se nedokázaly vyrovnat s novými tržními podmínkami ani s úbytkem financí v důsledku opuštění východních trhů. Pokud nakonec nezanikly úplně – například Kara se „pouze“ rozpadla na několik menších části, které přešly do soukromého vlastnictví – zůstal jim pouze zlomek z jejich někdejšího věhlasu nebo prakticky upadly v zapomnění.

VÍTE, ŽE… ještě v dobách První republiky se zdál život bez kožených, resp. kožešinových výrobků mnohým módním fanouškům takřka nemyslitelný? Populární byly kožichy z norka, polární lišky, ocelota nebo nutrie. Kožešinu jste mohli spatřit i u sportovního oblečení. Například v podobě límce z kožichu rysa či vlka.

Těžké časy ale zažívaly prakticky všechny tuzemské koželužny. Tento trend se výrazně nezměnil ani v následujících letech a postupně zasáhl většinu zemí v Evropě. Zájem o kožené a kožešinové výrobky však neopadl okamžitě.

Ještě v roce 2011 se kožešiny objevovaly na přehlídkách snad všech módních domů: nechyběli v kolekcích značek Lanvin nebo Saint Laurent. O šest let později bylo však zjevné, že světové módní značky prodej kožešinových výrobků omezují, nebo s ním končí úplně.

VÍTE, ŽE… oděvy z kožešiny si zachovaly svůj význam například u severských národů? Důvodem jsou klimatické podmínky v tamějších krajích a výhody, které oděvy z kožešin přinášejí: dlouhou životnost a tepelný komfort v extrémně chladném počasí.

Za vše (ne)mohou ochránci zvířat

V debatách o (ne)používání výrobků z kůže či kožešin nejčastější zaznívají argumenty o nepřípustném zacházení se zvířaty. Příčin, proč se koželuhové a pracovníci jim příbuzných oborů dlouhodobě potýkají s úbytkem poptávek, je však vícero:

  1. Rostoucí popularita ne-kožených materiálů. Zejména mladší generace stále více tíhnou k výrobkům z tzv. umělé kůže. Kromě udržitelnosti hrají důležitou roli také citelně nižší cena oblečení a jeho snazší údržba.
  2. Stále rychlejší módní změny. V dřívějších dobách bývala kůže a kožešina znamením luxusu. Nejenže pozdvihla váš outfit na novou úroveň, ale s kapkou péče vydržel kvalitní materiál dlouhé roky. Dnes se však módní trendy mění závratným tempem a tzv. „slow fashion“ (důraz na dlouhodobé využívání menšího počtu oblečení) vyznává menší počet lidí.
  3. Šetrné zacházení se zvířaty jako společenské téma. Ochránci zvířat ale také příznivci veganství, resp. veganské kůže nezřídka upozorňují na to, že zvířata jsou chována v otřesných podmínkách: bývají stahovány z kůže zaživa nebo přebývají v naprosto nevhodných klecích. Téma nachází ohlas zejména u mladších generací.
  4. Legislativní změny. Důsledek společenských debat se odráží také v legislativě. V minulých letech začaly v mnoha evropských zemích – například ve Velké Británii, Rakousku, Belgii nebo v Česku – platit zákony, které omezovaly existenci farem chovajících zvířata jen kvůli kožešinám.

Tradiční řemesla dnes stojí na osobním nadšení            

Neblahý vývoj v předchozích letech a výše nastíněné okolnosti přispěly k úpadku tradičního řemesla (nejen) v našich končinách. Koželuzi či pracovníci v jim příbuzných rukodělných oborech, kteří k oboru často přivede zejména starší rodinné podnikání, přiznávají, že kožedělný průmysl je mrtev.

Chybí pracovníci, kteří by kůži dokázali opracovat. Výroba kožených výrobků se navíc v minulých letech přesunula „na východ“: například do Rumunska nebo do Vietnamu a jiných částí Asie.

Přesto se i dnes najdou v Česku zapálení jednotlivci, kteří se snaží vrátit kožedělnému řemeslu jeho někdejší slávu a za pomocí tradičních metod zhotovují různé kožené výrobky.

VÍTE, ŽE… (nejen) kožedělnému řemeslu se daří třeba na Vysočině? Titul Mistr tradiční rukodělné výroby zde v roce 2024 obdrželi zpracovatel kůží Stanislav Novotný a košíkář Josef Pěnča.

Kožené výrobky (ne)patří minulosti. Vylaďte s nimi svůj outfit

Výrobky z kůže však mají ve společnosti stále své místo. Kožené kabelky (a v jejich útrobách kožená peněženka) neschází ve výbavě ani mnohým současnicím.

Další důležitou skupinou jsou příznivci tradičního řemesla nebo fanoušci historie. Kromě trvanlivosti nebo luxusního vzhledu totiž majitelé kožených oděvů a jiných užitkových předmětů totiž milují její „historický nádech“: vždyť kůže jakožto surovina je tu s námi tisíce let.

Pokud máte rádi historické předměty nebo kostýmy, díky kterému se rázem ocitnete v „kůži“ vikinského válečníka či renesančního elegána, jste tady správně.

Které kožené výrobky nemohou ve vaší výbavě chybět?

  • Kožené opasky ruční výroby – elegantní doplněk, který vyladí váš středověký outfit k dokonalosti (a udrží kalhoty na svém místě).
  • Kožené peněženky – do peněženky které schováte pár mincí pro případ nouze. Nikdy nevíte, kdy a kde se vám budou hodit. Fanoušci starších dob možná raději sáhnou po koženém měšci: stačí s ním zachrastit na správném místě a zaručeně si vysloužíte okamžitou pozornost nejbližšího okolí. Stejně jako před stovkami let.
  • Kožené brašny přes rameno – praktický doplněk inspirovaný minulostí. Hlavní výhody? Dáte najevo svůj vytříbený vkus; podpoříte tradiční rukodělnou výrobu; a drobné předměty už nikdy nebudete muset nosit po kapsách.

A pokud milujete vůni pravé kůže, prohlédněte si i další kožené výrobky z našeho sortimentu, které jsou zhotovovány s láskou k řemeslu a s ohledem k životnímu prostředí.

Doporučené produkty

Komentáře

  • Tento článek zatím nikdo nekomentoval. Buďte první, kdo přidá komentář!
Napsat komentář
Komentář